آیه «افک» و شبهه ای در این مورد

نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز
نمایش پست ها

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه اِفک در اصطلاح به ماجرایی در تاریخ صدر اسلام گفته می‌شود که بخشی از آیات سوره نور (آیات ۱۱ تا ۲۶) بدان اشاره دارد. این واقعه در سال ۵ هجری قمری در مدینه به وقوع پیوست که گروهی از مردم به یکی از مسلمانان که بنابر روایت مشهور، عایشه همسر رسول خدا(ص) بود، تهمت فحشاء زدند. خداوند در این آیات، مردم را به دلیل تهمت زدن و دامن زدن به شایعات سرزنش کرده است. بر اساس روایت دیگری که در منابع شیعی نقل شده است، فردی که به او تهمت زده شده ماریه قبطیه همسر دیگر پیامبر(ص) و مادر ابراهیم بوده است.

طبق متن آیات :

الْخَبِیثَاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَالْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثَاتِ ۖ وَالطَّیِّبَاتُ لِلطَّیِّبِینَ وَالطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَاتِ ۚ أُولَٰئِکَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا یَقُولُونَ ۖ لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ

زنان بدکار و ناپاک شایسته مردانی بدین وصفند و مردان زشتکار و ناپاک نیز شایسته زنانی بدین صفتند و (بالعکس) زنان پاکیزه نیکو لا یق مردانی چنین و مردان پاکیزه نیکو لایق زنانی همین گونه‌اند، و این پاکیزگان از سخنان بهتانی که ناپاکان درباره آنان گویند منزهند و بر ایشان آمرزش و رزق نیکوست.

اما شبه ای که در این میان وجود دارد این است که مگر زن فرعون حضرت آسیه مگر زن شایسته ای نبوده پس چگونه نصیب فرعون شده است ؟ یا مثلا زن حضرت امام حسن مجتبی که به ایشان زهر داده و ایشان را به شهادت رساند چگونه نصیب امام حسن مجتبی شده است ؟

یا حتی زن حضرت نوح و لوط که در خوده قرآن آمده مگر انسان های عاقبت بخیر شده و صالحی بوده اند که نصیب پیامبر خداوند شده بودند ؟

علاوه بر این ها مگر طبق نظر شیعه عایشه رستگار شد ؟ با توجه به جنگ هایی که با حضرت علی داشتند و …

پاسخ موجود در نت را مطالعه نموده ام اما مطلب قانع کننده ای پیدا نکردم لطفا شما پاسخ قانع کننده ای به ما بدهید .

سلام
جالب است که خداوند زنان و مردان طیب را مبرا از شایعات دانسته ( مبرئون مما یقولون) اما زنان و مردان خبیث را مبرا ندانسته است…
پس ابتدا باید ثابت شود شخص جزو کدام دسته است
اگر جزو خبیثات هستند ، شایعات رد نمیشود

حالا ملاک در تشخیص طیب یا خبیث بودن چیست؟
اگر بگوییم همه مسلمانان طیب هستند پس خبیثات شامل کفار خواهد بود…و این بدان معناست که ازدواج مسلمان با غیر مسلمان صحیح نیست…

اما اگر همه مسلمانان طیب نباشند مقصود قران این بوده است که تنها مسلمانان طیب از این شایعات مبرا هستند… پس مثلا اگر شایع شود فلان زن مسلمان خبیث فحشا کرده ، مبرا نخواهد بود…

درباره ازدواج مسلمان و کافر یکی از مفسران شیعه میگوید
ازدواج با مشرکان چون موجب گمراهی پیامبران نشده اشکال ندارد!
البته باز هم بادقت بیشتری تحقیق کنید شاید اشتباه متوجه شده باشم ( آن مفسر ایت الله صادقی تهرانی هستند)

ادامه مطلب + منبع

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *