فواید عود

[ad_1]

فهرست این نوشتار:

فضیلت بخور

۱٫ در روایتى آمده است که مردم از حضرت رض علیه السلام بسیار بوى بخور استشمام مى‌کردند.[۱] 
۲٫ از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: «سزاوار است که مرد هرگاه توانست لباس خود را با بخور کردن خوشبو سازد».[۲] 
 ۳٫ در روایت دیگرى از آن حضرت مى‌خوانیم: «تحفه مرد روزه‌دار آن است که ریشش را روغن بمالند ولباسش را بخور دهند وتحفه زن روزه‌دار آن است که موهایش را شانه کرده ولباسش را بخور دهند».[۳] 
 

 
بخور با عود

۱٫ در حدیث است که مرازم مى‌گوید با امام کاظم علیه السلام به حمّام رفتم. هنگامى که حضرت از حمّام بیرون آمد در رختکن عودسوز طلبید وخود را خوشبو کرد، سپس فرمود: «مرازم را نیز خوشبو کنید».[۴] 
 ۲٫ از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: «بوى عود خالص تا چهل روزوبوى عودى که بابوهاى دیگرترکیب شده باشدتابیست روزدربدن مى‌مانَد».[۵] 
 ۳٫ در روایتى آمده است که امام رض علیه السلام با عود هندى خالص بخور کرده، سپس گلاب ومشک بر خود مى‌مالید.[۶] 
 ۴٫ از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمود: «از عود هندى استفاده کنید که هفت نوع شفا در آن است».[۷] 
 ۵٫ در حدیث است که حضرت رسول صلی الله علیه و آله با عود قمارى[۸]  بخور مى‌کرد.[۹] 
 
 

 

آداب ودعاى بخور دادن

۱٫ در روایتى مى‌خوانیم: هرگاه همسران امام کاظم علیه السلام مى‌خواستند بخور کنند اوّل هسته خرماى صیحانى را که نوعى از خرماهاى مدینه است مى‌گرفتند، سپس در آتش مى‌انداختند وچون اندکى دود مى‌کرد بوى خوش را درون آتش مى‌ریختند ولباسشان را بخور مى‌دادند ومعتقد بودند این کار باعث خوشبویى بیشتر مى‌شود.[۱۰] 
 ۲٫ سیّد بن طاووس نقل کرده است که حضرت رسول صلی الله علیه و آله به هنگام بخور کردن این دعا را مى‌خواند :
«اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذی بِنِعْمَتِهِ تَتِمُّ الصّالِحاتِ. اَللّهُمَّ طَیِّبْ عَرَقَنا وَزَکِّ رَوایِحَنا وَاَحْسِنْ مُنْقَلَبَنا وَاجْعَلِ التَّقْوى زادَنا وَالْجَنَّهَ مَعادَنا وَلا تُفَرِّقْ بَیْنَنا وَبَیْنَ عافِیَتِکَ اِیّانا وَکَرامَتِکَ لَنا، اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ».[۱۱] 
۳٫ سیّد بن طاووس گفته است در روایت دیگرى این دعا به هنگام بخور دادن وبوى خوش استعمال کردن آمده است :
«اَلْحَمْدُ للهِِ رَبِّ الْعالَمینَ. اَللّهُمَّ اَمْتِعْنی بِما رَزَقْتَنی، فَلا تَسْلُبْنی ما خَوَّلْتَنی، وَاجْعَلْ ذلِکَ رَحْمَهً وَلا تَجْعَلْهُ وَبالاً عَلَىَّ. اَللّهُمَّ طَیِّبْ ذِکْری بَیْنَ خَلْقِکَ، کَما طَیَّبْتَ بَشَری وَنَشْواىَ بِفَضْلِ نِعْمَتِکَ عِنْدی».[۱۲] 
[۱] . همان، ص ۵۱۸، ح ۳٫
[۲] . کافى، ج ۶، ص ۵۱۸، ح ۲؛ مکارم الأخلاق، ص ۴۳٫
[۳] . مکارم الأخلاق، ص ۴۳٫
[۴] . کافى، ج ۶، ص ۵۱۸، ح ۴؛ مکارم الأخلاق، ص ۴۳٫
[۵] . کافى، ج ۶، ص ۵۱۸، ح ۱٫
[۶] . عیون اخبار الرّضا ۷، ج ۲، ص ۱۷۹، ح ۳؛ مکارم الأخلاق، ص ۴۳٫
[۷] . مکارم الأخلاق، ص ۴۳٫
[۸] . «عود قُمارى» نوعى عود است منسوب به شهرى در هندوستان به نام قمار یا کُمار (فرهنگ عمید).
[۹] . مکارم الأخلاق، ص ۳۴٫
[۱۰] . کافى، ج ۶، ص ۵۱۸، باب البخور، ح ۵٫
[۱۱] . ترجمه: «حمد وسپاس مخصوص خداوندى است که با نعمت او نیکى‌ها کامل مى‌شود. بار خدایا، عرق ما راپاکیزه وبوى ما را پاک وبازگشت ما را (به سوى خود) نیکو کن وتقوا را توشه ما وبهشت را منزلگاه آخرت ماقرار ده ومیان ما وعافیتى که از سوى تو است جدایى مینداز وکرامتت را از ما دریغ مدار که تو بر هر چیزىتوانایى». الأمان من أخطار الأسفار والأزمان، ص ۲۳٫
[۱۲] . ترجمه: «حمد وسپاس مخصوص خدایى است که پروردگار جهانیان است. بار خدایا، به آنچه مرا روزىداده‌اى بهره‌مند گردان وآنچه را عطا کرده‌اى از من مگیر وآن را مایه رحمت قرار ده وبر من سخت ودشوارمگردان. بار خدایا، مرا در میان بندگانت خوشنام کن، همان‌گونه که جسم وزندگى‌ام را به فزونى نعمتت برمن پاکیزه گردانیدى». الامان من اخطار الاسفار والازمان، ص ۲۳٫

منبع: کتاب حلیه المتقین علامه مجلسی با بازنگری تحت نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی

 

[ad_2]

منبع + ادامه متن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *